در اين دنياي رنگارنگ هستند کساني که انگار از بدو تولد ميانه خوبي با امواج مثبت نداشتهاند و هميشه به دنبال سوژهاي براي تخليه انرژي منفي خود هستند و البته هستند افرادي با همين روحيه که به صورت کاملا اتفاقي در سخنراني شما شرکت ميکنند!
ما به صورت ذاتي پذيراي نظرات مثبت هستيم و جالب است که در ميان چندين و چند بازخورد نظير “سخنران کارکشتهاي بود” يا “توانست به خوبي سخنراني کند”، دقيقا آن نظري توجه ما را به خود جلب ميکند که حاوي بار منفي است و به زبان سادهتر دلمان را به درد ميآورد! حقيقت اين است که در چنين شرايطي راه برگشتي وجود ندارد. شما وارد سخنراني شدهايد و بايد تمام ريسکهاي آن را به جان بخريد. در عين حال برخي از بازخوردها غيرقابل تحمل ميشوند و باعث ميشوند کاسه صبرتان لبريز شود. در چنين شرايطي بايد کفش آهنين بپوشيد و به مقابله با تمام دشواريهاي اين مسير بپردازيد. ترفندهايي که در ادامه ميخوانيد به مديريت بازخورد و نظرات در سخنراني کمک ميکند تا اين راه را سادهتر پشت سر بگذاريد.
به طور کلي بعد از ايجاد فضاي انتقادي و کسب بازخورد از مخاطبان، با دو نوع ديدگاه ممکن است در طول سخنراني مواجه شويد:
در اغلب موارد به عنوان يک سخنران بايد سعي کنيد مورد اول را ناديده بگيريد. جايگاه شما دير يا زود به عنوان يک سخنران تثبيت ميشود. آن چه که ممکن است تا پايان سخنراني ادامه پيدا کند نيتي و عدم برقراري ارتباط با متن توسط مخاطب باشد.
نقد شدن و مورد نقد قرار گرفتن قطعا براي هيچ کسي خوشايند نيست. خصوصا اگر اين نقد در ارتباط با عملکرد حرفهاي و زحماتي باشد که شما در اين مسير متحمل شدهايد.
حتما مي شناسيد آدم هايي را که براي موفقيت خود اين سختي ها را به جان مي خرند و به دنبال انتقادات هستند. اين عده انگشت شماري که به ندرت در اطراف ما پيدا ميشوند هميشه آغوششان براي گرفتن بازخوردهاي منفي در قالب انتقادات باز است. ديد آن ها نسبت به انتقاداتي که به آن ها وارد مي شود باز ميماند و هرگز در برابر نقدها حالت دفاعي ندارند.
تجربه نشان داده است اگر بازخورد شما نسبت به يک بازخورد، باز و مثبت باشد بسياري از بازخوردهايي که در آينده دريافت مي کنيد به تحسين تبديل مي شوند!
با اين حال فکر ميکنيد چرا معمولا پذيرش بازخوردها براي ما مشکل است و در مديريت بازخورد و نظرات در سخنراني بازميمانيم؟
فيدبکهايي که به عنوان سخنران در ارتباط با نحوه ارائه خود دريافت ميکنيد امري دروني و ذهني هستند. در واقع بازخوردهايي که ميشنويم بيشتر بيانگر ايدئولوژي و شيوه تفکر فردي است که ما را مورد نقد قرار ميدهد تا اين که درباره خود ما باشد. براي اين که بهتر با رواج نقد در زندگي روزمره آشنا شويد بهتر است نگاهي به مثالهاي موجود بيندازيد. مثلا بهترين فروشنده آمازون با 5 ستاره حداقل يکي از ستارههاي خود را مديون همين انتقاداتي است که دريافت ميکند. در واقع بازخوردها و نظرات داخل صفحات بيانگر اين حقيقت هستند.
براي مقاومت در برابر سختي اين شرايط يک بار براي هميشه بپذيريد که قرار نيست توسط همه مخاطبان پذيرفته و تشويق شويد. شما ممکن است يک جمله را بارها و بارها توسط چندين و چند مخاطب بشنويد؛ مهم آن است که چه طور در اين باره واکنش نشان دهيد و به مديريت بازخورد و نظرات در سخنراني بپردازيد.
شنيدن ديدگاهها و تجربيات سخنراناني با سبک سنتي که از قوانين محکمي در سخنراني پيروي ميکنند به مرور زمان شما را به يک سخنران سنتي تبديل ميکند. قوانيني که شايد خيلي از اوقات آن طور که فکر ميکنيد جواب نميدهد. به عنوان مثال ممکن است سخنراني بينقصي داشته باشيد و سعي کنيد بدون توهين به ديگران به بررسي و نقد مسائل روز بپردازيد اما همچنان کساني وجود دارند که شما را به خاطر طرز تفکرتان سرزنش کنند.
شما اولين کسي نيستيد که اين قوانين را ميشکنيد اما ميتوانيد ادامهدهنده مسير کساني باشيد که با ترفندهاي خلاقانه خود اين مسير را تغيير داده و ثابت کردهاند سخنراني از قانون ثابت و تغييرناپذيري پيروي نميکند.
ناگفته نماند که اگر به رهنمودهاي سخنرانان کهنهکاري که با روشهاي سنتي کار کردهاند توجه نکنيد هرگز نميتوانيد مسيري خلاقانه را دنبال کنيد. در اين راه اگر قرار باشد به تک تک بازخوردها گوش فرا دهيد و آنها را عملياتي کنيد فرصتي براي عملکرد خلاقانه باقي نميماند.
چنان چه گفتيم نوع دوم فيدبکها بيش از نوع اول ارزش دارند و توجه به آنها اصل مهمي در مديريت بازخورد و نظرات به شمار ميرود. براي مديريت بهتر بازخورد و نظرات به هر سخنراني نظير يک آزمون نگاه کنيد و بدانيد:
مقالات مربوط به فن بيان را اينجا دنبال کنيد
درباره این سایت