همه ما دچار حواس‌پرتي هستيم. حواس پرتي‌هاي گذرا يا دائمي‌ که در برخي افراد شديدتر و در برخي خفيف و حتي نادر است. اين ذهن مشوش در گيرودار زندگي و با درگيري شغلي گرفتارتر مي‌شود و بنابراين طبيعي است اگر سريع موضوع گفتگو را از ياد ببريم، همان لحظه که اسم چيزي را مي‌شنويم بلافاصله به دست فراموشي بسپاريم و يا به جز اين حواس پرتي به طور کلي از شنيدن، يادگيري و کسب مهارت خيلي زود خسته شويم. به جز اين خصلت عمومي، ويژگي‌هاي خاص فردي نيز در کنار اين عامل باعث مي‌شود زماني که براي اولين بار مطلبي را مي‌شنويم، تاثير آن به حداقل برسد بعد از چند ساعت ردّ آن به طور کلي از ذهن پاک شود و بعد از چند روز يا چند هفته تقريبا هيچ اثري از آن باقي نماند. سخنراناني که به خوبي با ساختار ذهني و رواني مخاطبان آشنا هستند، براي رفع اين مشکل از تکنيک مفيد و پرکاربرد پشتيباني از ايده در طول سخنراني استفاده مي‌کنند تا به اين شکل سخنراني ماندگارتري داشته باشند؛ اما چه طور؟


در ترفند پشتيباني از ايده، يک سخنران تلاش دارد با تکرار اما از راه‌هاي خلاقانه، خشکي و يکنواختي سخنراني را از بين ببرد، مخاطبي که دچار بي‌حولگي و کسالت شده است را بيدار کرده و در عين حال با بارها پافشاري روي يک مطلب آن را در ذهن مخاطب تثبيت کند. هر چند که اين امر در سخنراني‌هاي کوتاه تقريبا عملي نيست اما سخنراني‌هاي طولاني‌تر قطعا به اين ترفند نياز دارند.


براي اين که يک ايده را در خلال سخنراني تقويت کرده و به زبان‌ ساده‌تر تا آخر پشت آن بايستيم ابتدا بايد با مفهوم بحث آشنا شويم و سپس انواع ترفندهاي شناخته‌شده را بررسي کنيم.


پشتيباني از ايده براي ماندگار کردن سخنراني


بر خلاف بسياري از ما که بحث را عمدتا نتيجه يک تنش بين دو طرف مي‌دانيم و با شنيدن اين کلمه به ياد چالش و حتي مشاجره مي‌افتيم، واژه “بحث” ريشه‌اي لاتين دارد که در زمان قديم و طي آن معمولا اختلاف نظر منتج به صلح و دوستي مي‌شده است. هر بحث دو بخش کلي دارد: پشتيباني و سپس نتيجه‌گيري.





مشاهده مقاله  چهار مشکل سخنراني در وبينار و نحوه برطرف نمودن آنها




در بخش پشتيباني از جملاتي به عنوان شاهد و براي تثبيت ايده استفاده مي‌کنيم و در نهايت هم در نتيجه‌گيري اصل مطلب را تلخيص مي‌کنيم. فرض کنيد در يک سخنراني مرتبط با پيشگيري از چاقي از دوران کودکي قرار داريد. اگر قرار باشد پشتيباني از ايده داشته باشيد تا نهايتا به يک نتيجه‌گيري قوي برسيد بايد از چنين الگويي استفاده کنيد:



  1. چاقي در سنين بالا ارتباط تنگاتنگي با استفاده از فست فود در دوران کودکي دارد

  2. چاقي کودکان ارتباط نزديکي با ابتلا به ديابت نوع دو در بزرگسالي دارد؛ عاملي که با تاثيرات زنجيره‌وار منفي زيادي روي سلامت دارد


نتيجه‌گيري: با توجه به عوارض اين سبک زندگي، از همين حالا و از سنين پايين بايد رژيم غذايي کودکان را متناسب با سن آن‌ها سالم‌سازي و تعديل کرد


پشتيباني از ايده براي ماندگار کردن سخنراني


چنين نتيجه‌گيري که با پشتيباني از ايده از همان ابتدا انجام مي‌شود منتج به بحث مي‌شود. فکر مي‌کنيد به راه انداختن بحث در سخنراني چه فايده‌اي دارد؟


بحث؛ اساس يک سخنراني موفق و پربازده


مطرح کردن مطالب طوري که بحث‌برانگيز باشد دو فايده اساسي براي سخنران و مخاطبان دارد:



  1. يک سخنراني بحث‌برانگيز موجب دخالت دادن ديگران در بحث مي‌شود؛ طوري که مخاطب تصور مي‌کند ابراز ايده‌هايش در نتيجه‌گيري بحث موثر مي‌شود

  2. پشتيباني از ايده نهايتا منجر به شکل‌گيري بحث مي‌شود. مخاطبي که طي چنين فرآيندي وارد بحث مي‌شود خيلي ديرتر مطالب را فراموش مي‌کند


انواع و اقسام شيوه‌هاي حمايت از ايده


روش‌هاي زيادي توسط سخنرانان در کنفرانس‌ها، اجلاس يا مراسم‌هاي غيررسمي‌تر استفاده مي‌شود:


نقل قول‌ها


نقل قول‌ها به دو صورت مستقيم و غيرمستقيم و در مواقع مختلفي به کار گرفته مي‌شوند:



  1. استفاده از نقل قول مستقيم هنگام روايت مستقيم از يک نويسنده

  2. استفاده از نقل قول مستقيم براي پررنگ کردن بخشي از بحث

  3. استفاده از نقل قول مستقيم براي آناليز و تحليل در طول بحث


مطالب بيشتر ما را کليک کنيد


مشخصات

  • جهت مشاهده منبع اصلی این مطلب کلیک کنید
  • کلمات کلیدی منبع : سخنراني ,ايده ,پشتيباني ,مي‌شود ,استفاده ,مستقيم ,مستقيم براي ,دوران کودکي ,ماندگار کردن ,براي ماندگار ,ايده براي
  • در صورتی که این صفحه دارای محتوای مجرمانه است یا درخواست حذف آن را دارید لطفا گزارش دهید.

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

طراحي وب سايت آموزش ماینکرافت Deangelo اب بندي نما در سراسياب دبستان دخترانه غيرانتفاعي فاطمه الزهرا س نقد عرفان های کاذب و دروغین پایگاه خبرفوری موزیک های برتر آشپزخونه Cristal